“Macamne nak jadi dai’e?”

erm. suatu persoalan yang mungkin pernah terbit secara sepintas lalu dalam sanubari kita. mungkin tatkala kita mendengar di dalam ceramah-ceramah, apabila diserukan kepada kita, bahawa bahu kecil kita ini, perlu memikul satu tuntutan seperti yang disebut dalam Al-Quran :

Surah Ali-Imran : 104

Maksudnya :

“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. “

Amar Ma’ruf Nahi Munkar

Kita selalu diberitahu, buat amar ma’ruf nahi munkar.

Lantas, kita terfikir, “bagaimana untuk kita melakukan amar ma’ruf dan nahi munkar itu?”.

Apabila tidak menemui jawapannya..

Lantas, kita merendah diri, “aku ni, sendiri pun banyak lagi kurangnya, ilmu pun tak ada, manalah layak untuk ajak orang lain buat baik, apatah lagi mencegah kemungkaran”

Lantas, kita berprasangka dan menyangka, “alah, cukup la aku tau untuk jaga diri aku sendiri. kalau kerja-kerja nak amar ma’ruf nahi munkar tu, biar sahaja ustaz-ustazah yang settlekan…

tok imam kat masjid kampung aku la yang sepatutnya nasihatkan diorang yang ntah apa-apa tu..

majlis agama tu kan ada, biar la diorang buat kerja diorang nak mencegah maksiat tu..etc”

Easier Said Than Done ?

Tidak aku nafikan, kerja amar ma’ruf nahi munkar ini, sememangnya lebih mudah untuk diperkatakan jika dibandingkan untuk melaksanakannya.

“Camne kte nak britau kawan yang free hair, kena pakai tudung/tutup aurat, etc. diorang bukannya xtau pun. kalau kte bagitau, nanti diorang kecik ati, etc.”

“Ade kawan2 saya yang couple. sampai pegang2 tangan. nak britau, bukannya diorang xtau (alasan sama juga).”

Acapkali aku mendengar luahan seperti ini di dalam usrah yang pernah aku sertai.

Read More »

Advertisements

Look Into My Eyes

Look Into My Eyes (by Outlandish)

Look into my eyes
Tell me what you see
You don’t see a damn thing
’cause you can’t relate to me
You’re blinded by our differences
My life makes no sense to you
I’m the persecuted one
You’re the red, white and blue

Each day you wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thanking God He let me rise
You worry about your education
And the bills you have to pay
I worry about my vulnerable life
And if I’ll survive another day
Your biggest fear is getting a ticket
As you cruise your Cadillac
My fear is that the tank that has just left
Will turn around and come back

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Has our world gone all blind?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Someone tell me …

Ooohh, let’s not cry tonight
I promise you one day it’s through
Ohh my brothers, Ohh my sisters
Ooohh, shine a light for every soul that ain’t with us no more
Ohh my brothers, Ohh my sisters

See I’ve known terror for quite some time
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It’s the checkpoint on my way to school
Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother
The bulldozers and the tanks
The gases and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds
You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I’m terrorized in my own land (what)
And I’m the terrorist?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Has our world gone all blind?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Someone tell me …

Ooohh, let’s not cry tonight, I promise you one day it’s through
Ohh my brothers, Ohh my sisters,
Ooohh, shine a light for every soul that ain’t with us no more
Ohh my brothers, Ohh my sisters,

American , do you realize that the taxes that you pay
Feed the forces that traumatize my every living day
So if I won’t be here tomorrow
It’s written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait

(pause)

Ooohh, let’s not cry tonight, I promise you one day it’s through
Ohh my brothers, Ohh my sisters,
Ooohh, shine a light for every soul that ain’t with us no more
Ohh my brothers, Ohh my sisters,

[with kids]
Ohh let’s not cry tonight I promise you one day is through
Ohh my brothers! Ohh my sisters!
Ooh shine a light for every soul that ain’t with us no more
Ohh my brothers! Ohh my sisters!

Free Al-Quds

Semangat Free Al-Quds yang berkobar-kobar, sudah lama tidak aku rasakan. Aku masih ingat, semangat Free Al-Quds dirasakan paling memuncak adalah semasa tahun 2006. Iaitu selepas mendengar ceramah Aman Palestin di Masjid At-Taqwa Miri. Sebuah ceramah yang membuka mata dan meluaskan minda. Tentang hakikat sebenarnya.

Read More »

Pesta Tanjong

erm. eventhough i’m at home now, there’s not really much to be written in this blog. i mean, something bermanfaat to be read by you. 😀
ape2pun, tomorrow is Pesta Tanjong. looking forward to be there? naah..not really. none of my closest friends will be coming (i think so). most of them are not in miri now. but, maybe tomorrow will be an opportunity for me to see my teachers and school which i left a year ago. and there’s a teacher who will be leaving very soon. 😦

anyway, i don’t really have much memory about the past Pesta Tanjong. (obviously because i was a Kolejan (collegean?) or KTDTHBian..err…mana-mana la..i was a Kolejan for only 2 years) 🙂

Honestly, Pesta Tanjong was not that interesting. The nice thing about Pesta Tanjong was being together with my friends. The fun of being together, working together, walking together, laughing together, anything by the means of together.

Read More »

Cuti Midsem + Kenangan Indah

Alhamdulillah. selamat mendarat di Miri Airport lebih kurang pukul 9.15pm malam tadi.

Pemandangan di ruang menunggu LCCT sebelum berlepas

Kenangan Indah..Ukhuwwah

AJK Tertinggi PPIK bersama Guru Penasihat (Sesi 2005-2006), Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang

Seorang sahabat lama telah meng’post’ kan gambar ini pada ruang komen di Friendster aku. Terkenang kembali ‘zaman’ PPIK dahulu. Alhamdulillah. Tempoh ‘bersama’ yang telah mengajar aku tentang pelbagai ‘rentak dan ritma’ kehidupan, walaupun hanya pada skala yang kecil. Kecil yang bermakna.

Benar seperti apa yang pernah dikatakan oleh seorang SuperSenior kolej suatu ketika dahulu, ketika beliau menceritakan pengalaman beliau di KTDTHB dan salah satunya ketika beliau dilantik menjadi AJK PPIK. Katanya, semasa menjadi AJK PPIK itu apa yang dirasakan ialah, seronok / bangga kerana menjadi sebahagian daripada organisasi terbesar di KTDTHB itu. Seronok dan bangga kerana diberi kepercayaan oleh ustaz/ustazah untuk menerima jawatan penting dalam PPIK.

Read More »

Tagged…layan~

TAG 1

Top 5 presents u wish 4…
-Canon IXUS (8.0 MP)

 Person who tagged me..
– Fakhrullah

5 impressions about the person who tagged you…
-budak baik
-smart
-quiet
-hardworking -brilliant

Most memorable thing done or given…
-tengok orang lain happy despite kesusahan

Most memorable words said…
-sikda yang spesifik..

If she becomes my lover, i wud…
-soklan sik relevan

If she becomes my enemy, the reason wud b..
-soklan sik relevan kedua

 
8 people who i wud like 2 know how they feel bout me @ 8 ppl tagged by me…

1. You

 Layan jak la~

Mood : Exam~

examsinprogress_full.jpg

Paper Trial yang telah berlalu :

– Mathematics Paper 4

-Chemistry Paper 4

-Physics Paper 5

-Physics Paper 4

 Papers to Go :

-Chemistry Peper 5

– Mathematics Paper 3

Perasaan Yang Bercampur

Bila sedih dan terasa sukar…

Mohonlah kepada-Nya agar diteguhkan iman..

Apalah kesedihan dan rasa sukar yang ditanggung jika hendak dibandingkan dengan kesedihan dan kesakitan adik yang tidak berdosa ini?

image010.jpg

 

Sedalam Makna 

“Hanya engkau yang kami sembah dan kepada engkau sahaja kami meminta pertolongan.

Tunjukilah kami jalan yang lurus.

Iaitu, jalan orang-orang yang telah kau berikan nikmat.  Bukan jalan orang-orang yang engkau murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang  sesat

                                                                                                     Al-Fatihah 5-7

Ya Allah, jadikanlah kami dalam kalangan  hamba-hamba-Mu yang bersyukur. Ameen.

 Lagi dan lagi, peringatan buat diri..

Allahu’alam.