Berlindung

Semenjak dua menjak ini, aku selalu mimpi yang pelik-pelik. Entahlah pengaruh apa sampai dapat mimpi yang tak ada kena mengena dengan kehidupan seharian aku pun. Ada sekali hari tu, aku mimpi bermain bot kontrol (watde?! sik pernah-pernah teringin nak main), ada mimpi macam drama Melayu, tentang seorang bapa tunggal yang terpaksa menjaga anaknya dengan penuh kepayahan (tak kenal pun siapa watak-watak tersebut), dan lain-lain lagi mimpi.

Adoi!  -_-“

Yang paling terkini (malam/awal pagi tadi), mimpi di mana aku terpaksa tinggal di sebuah rumah kayu yang agak usang. Rumah itu ada 2 atau 3 tingkat. Tapi aku duduk di tingkat atas sekali. Tingkat bawah sekali itu kelihatan misteri, sentiasa tertutup sepanjang masa. Landlady rumah itu, nak tahu siapa? Kalau aku tak silap, yang jadi landlady aku ialah Norlia Ghani (ibu kepada Rusdi Ramli). erk!

Jadi, dalam mimpi itu, landlady aku ini rupanya seorang bomoh yang ada ilmu tertentu. Mula-mula kenal, dia kelihatan baik-baik sahaja. Tetapi pada suatu ketika, aku terlihat landlady aku ini buat benda pelik. Dia angkat banyak barang-barang yang besar dengan hanya mengapungkannya di sebelahnya (ok, mungkin ini pengaruh Wingardium Leviosa dalam Harry Potter!)

Aku mula cuak. Lepas itu, terkantoi pula pada suatu hari landlady ini datang ke rumah tersebut untuk menjenguk ‘penghuni’ di tingkat bawah sekali rumah tersebut. Ada satu makhluk. Aku pun tak tahu apa. Oh, dalam mimpi itu ada ahli keluargaku yang lain juga. Tapi ahli keluarga yang nampak signifikan dalam mimpi itu ialah adik lelakiku, Afiq.

Masa aku dah tahu ada mahluk lain di bawah rumah tu, aku ajak Afiq keluar dari rumah tu untuk balik ke rumah. (ok, ini mungkin sebab semalam Skype bersama parents, dan mereka menceritakan yang Afiq menjadi pemandu kepada pasangan pengantin baru, sepupuku, abang Agoy dan isteri).

Baru aku nak keluar dari pintu, makhluk (kaler hijau, macam ulat mulong gergasi) tu dah naik tangga nak naik ke rumahku. Aku dengan tindakan refleksi lalu memijak-mijak makhluk tersebut dan makhluk tersebut mati dengan mudahnya!

Tamat.

Well, itu antara babak dalam mimpi yang jelas dalam ingatan, yang lain-lain itu blur-blur saja.

Astaghfirullah al-‘Adzim. A’uzubillahi min asy-syaitan ar-rajim.

Mohon Perlindungan

Saja kongsikan cerita di atas sebagai muqaddimah, penambah rencah dan rasa dalam tulisan kali ini. Sebenarnya, yang lebih utama, aku nak kongsikan tentang kalimah isti’azah yang kita biasa baca dan digalakkan baca ketika nak memulakan bacaan al-Quran.

Orang beriman ini ada 2 jenis musuh – musuh jenis manusia dan musuh jenis syaitan.

Kalau kalah kepada musuh jenis manusia – tetap dapat ganjaran (kerana berjuang), kalau mati, dapat syahid.

Malangnya, kalau kalah kepada musuh jenis syaitan – berdosa dan jadi sesat (sebab ikut ajakan syaitan dan buat perkara yang Allah larang dan menentang apa yang Allah suruh)

Maka, ucapkanlah – “a’uzubillahi min asy-syaitanirrajim” (aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang terkutuk).

“Dan jika syaitan menggangumu dengan sesuatu godaan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sungguh Dialah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui”

(Surah Fussilat: 36)

Berlindung Daripada Apa?

Apabila kita ucapkan “Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan terkutuk”, maksudnya kita nak berlindung daripada apa?

Maksudnya, supaya syaitan tidak akan mempengaruhi urusan kita dalam mengabdikan diri (taat) kepada Allah atau menghalang kita daripada melakukan apa yang Allah suruh dan menarik kita melakukan apa yang Allah larang.

“Dan jika syaitan datang menggodamu, maka berlindunglah kepada Allah. Sungguh, Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui.

Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa apabila mereka dibayang-bayangi fikiran jahat (berbuat dosa) dari syaitan, mereka pun segera ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat (yang benar dan kesilapan pada yang mereka telah perbuat)”

(Surah al-‘Araf: 200-201)

Ucapan tu mungkin nampak biasa-biasa sahaja tetapi besar kesannya kepada iman dan cerminan taqwa.

Dengan mengucapkan yang tersebut, kita mengakui kelemahan kita dalam menghadapi musuh yang tidak nampak (syaitan).

Lalu pada masa yang sama, kita yang lemah ini berada dalam keadaan MEMERLUKAN ALLAH, kerana hanya Allah yang dapat mengalahkan musuh manusia yang diciptakan oleh-Nya jua.

Lantas, dengan mengucapkannya sentiasa, ia mendekatkan si hamba yang lemah dengan Allah yang Maha Besar lagi Maha Berkuasa.

(pengajaran daripada tafsir Surah al-Fatihah, Tafsir Ibn Kathir)

Penutup

Mimpi itu mainan tidur. Don’t take it seriously, aku pun tak anggap apa-apa daripada mimpi. Mungkin saja mimpi-mimpi aku yang ala-ala drama Melayu itu tercetus akibat keinginan nak buat filem/drama/tulis novel/skrip suatu ketika dahulu.😛

Mimpi orang-orang soleh sahaja yang benar. Atau mimpi berjumpa Rasulullah s.a.w. sebab syaitan tak dapat menyerupai Rasulullah s.a.w.

Seperkara lagi, janganlah ucap isti’azah ketika tengok cerita hantu atau pada waktu malam sahaja (iyalah, orang Melayu kan biasa takut malam-malam), tapi kita perlu mohon perlindungan daripada pengaruh syaitan yang boleh memesongkan iman kita dan menjauhkan kita daripada Allah s.w.t. Na’uzubilllah min zalik!

Ingatlah pada janji Iblis kepada Allah,

“Ia (Iblis) berkata, ‘Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.

Kecuali,  hamba-hamba-Mu yang ikhlas (terpilih antara mereka)”

(Surah al-Hijr: 39-40)

Allahu’alam.

Leave a Reply

