FUIYO 2011: Apa Saya Dapat (ASDA)

Bukan ASDA the supermarket ok 😛

Alhamdulillah, selamat juga aku sampai ke FUIYO 2011, bermula 22 Disember dan berakhir pada 25 Disember 2011. Bila balik semalam, rasa sedih. Mungkin ini kali terakhir ke FUIYO atau program seumpamanya di UK ini (insyaAllah grad pada July 2012).

Hari Khamis yang lalu, aku telah bertolak dari Bath dengan menaiki tren ke Exeter. Alhamdulillah, tiket yang aku dapat agak murah iaitu sekitar £8 lebih. Perjalana ke Exeter dari Bath tidaklah begitu lama, kurang daripada 1.5 jam. Namun yang tidak boleh blahnya, aku telah dengan semangatnya pergi ke tren station pada pukul 7.30 pagi (hari masih gelap) walhal tren yang ingin aku naiki akan bertolak pada pukul 8.57 pagi. (-_-“)

Tersilap baca masa tren bertolak, mati-mati aku ingatkan pada pukul 7.57 pagi. Tapi tak apalah, seronok juga ke Exteter pada pertama kali. Sebuah town yang kelihatan kecil dan damai. Sempat juga aku bersiar-siar di pusat bandarnya sebelum menaiki bas untuk ke Heatree Activity Centre di Devon pada  pukul 2.30 petang (sebelumnya, sampai di Exeter  sekitar pukul 10 lebih pagi macam tu).

Seperti biasa, penginapan, makanan, dan hospitaliti FUIYO memang terbaikk dan mantop! Apa yang lagi best, berpeluang jumpa dan menjadi team yang membantu ustaz Zamri (Mari Mengaji TV9) dalam aktiviti-aktiviti yang beliau kendalikan. Tahun ini, diberi peluang untuk menyertai FUIYO  sebagai fasilitator. Pengalaman yang menarik. Alhamdulillah. 🙂

Bawah ni ‘Notes’ yang di copy + paste daripada Facebook: FUIYO 2011.

*********

Kalau orang tanya saya apa yang FUIYO 2011 ajar saya:

1. Sedar diri bahawa kita akan mati, lepas mati nanti, kita akan ke alam kubur dan Padang Mahsyar, sebelum ke syurga atau neraka.

2. Ada 2 pilihan, (i) syurga dan (ii) neraka.

3. Oleh kerana diyakini tidak ada yang mahu memilih (ii) neraka, maka kita sebenarnya tiada pilihan melainkan untuk ke (i) syurga.

4. JADI, mahu tidak mahu, berat atau ringan, suka atau tidak suka, kita perlu HIDUP DI DUNIA ini macam kita nak pergi ke syurga.

5. Ustaz Zamri kata, ciri ahli syurga ada 2; (a) hamba Allah dan (b) khalifah.

6. Menjadi hamba Allah dengan mentaati SEMUA perintah Allah, dari segi solat, puasa, berpakaian, bergaul, ber-Facebook, mengundi, bernegara, dan setiap aspek kehidupan perlu dilakukan dengan tapisan iman (ambil kisah halal dan haram)

7. Menjadi khalifah Allah dengan MENGAJAK manusia lain untuk turut menjadi hamba Allah dan khalifah Allah di atas muka bumi ini. Menegakkan keadilan dan menyebarkan kesejahteraan islam dengan melakukan kebajikan kepada manusia (tidak mengira agama dan bangsa), menjalankan amar ma’ruf dan nahi munkar. (Surah ali-Imran: 104)

8. Nak jadi hamba Allah, kita boleh buat secara berseorangan sahaja. Atau beramai-ramai.

9. Tetapi nak jadi khalifah Allah, ia memerlukan kepada satu usaha yang kolektif. Kita perlu bersama dengan hamba-hamba Allah yang lain secara beramai-ramai dalam SEBUAH jemaah (kumpulan islam) – untuk melaksanakan peranan sebagai khalifah (7).

10. Hal ini kerana Allah suka jika hamba-hamba-Nya berjuang dalam satu barisan yang teratur umpama binaan yang tersusun kukuh (Surah as-Saff: 4). Timbul persoalan, jemaah mana?

11. Maka, dijawab oleh Ustaz Zamri, jemaah itu perlulah mempunyai ciri-ciri berikut: (i) Pencapaian gemilang yang berterusan, (ii) Pelanggan setia, (iii) Pekerja dengan budaya cemerlang, (iv) Penghasilan yang bermakna (i.e. kalau jemaah ini tidak wujud, masyarakat akan merasakan kehilangan yang amat sangat).

12. Ustaz Zamri kata lagi, asas jemaah yang unggul ialah (i) individu yang hebat, (ii) pemimpin yang hebat, dan (iii) sistem dan perlaksanaan yang hebat

13. Lalu abang Tazli (PhD Chemical Engineering (London), pemegang biasiswa Komanwel), menambah, jemaah itu perlulah bersifat dinamik hingga layak dikatakan sebagai sebuah ‘harakah islamiyah’ yang bermatlamatkan kembali kepada islam untuk memimpin masyarakat dan mengarah seluruh aspek kehidupan.

14. Ciri-ciri sebuah harakah islamiyah ialah: (i) Rabbaniyah (ketuhanan), (ii) Syumuliyyah (menyeluruh), (iii) ‘Alamiyyah (kesejagatan), (iv) Waqi’iyyah (praktikal), (v) Thabat & Murunah (tetap dan tegas pada prinsip, fleksibel dalam pendekatan), (vi) Inqilabiyyah (tertegak atas keruntuhan jahiliyyah)

15. Ustaz Dr. Khairuddin at-Takiri (Pakar bahasa & kesusasteraan Arab (Jordan), memiliki PhD dalam Pengajian Islam (UKM), bekas pensyarah UKM, pemilik sekolah tahfiz Darul Fuqaha, ahli perniagaan) menyatakan bahawa tafsiran ulama’ pada surah ali-Imran ayat 104 adalah seperti berikut:

(i) ‘Yad’una ila al-khair’ bermaksud menyeru kepada islam terhadap yang bukan islam

(ii) Manakala seruan ‘amar ma’ruf nahi munkar’ pula adalah ditujukan kepada orang islam

(iii) Terhadap orang yang dah islam, orang itu sudah berjanji untuk ‘hidup secara islam’

(iv) Maka perlu DISURUH berbuat kebaikan (amar ma’ruf) apabila dia meninggalkan kebaikan dan perlu DITEGAH apabila berbuat kemungkaran (nahi munkar)

16. Itulah yang boleh saya gambarkan (secara ringkasnya) apakah pengisian yang saya terima daripada FUIYO 2011. Pastinya lebih banyak lagi yang kami belajar di dalam FUIYO 2011 – pelbagai dalil al-Quran, hadith, dan sirah yang boleh dikaitkan dengan kehidupan hari ini.

17. Tidak dilupakan ukhuwwah yang terjalin antara kami, salam dan peluk FUIYO yang merapatkan kami, lagu tema FUIYO yang menaikkan semangat kami, gurau senda yang mencuit hati kami, pengorbanan dan usaha para AJK yang menyentuh hati kami, dan banyak lagi.

18. Alhamdulillah ‘ala kulli hal, FUIYO 2011 sudah berakhir. Pabila sauh telah diangkat, layar sudah dilabuhakan, ayuh kita mulakan kemudi!

p.s. yang belum naik ‘kapal’, cepat-cepatlah membuat pilihan dan naikilah kapal yang unggul itu. Kita naik atau tidak, islam akan menang akhirnya, namun merugilah kita andai kita terlepas syurga yang diidam-idamkan itu (na’uzubillah min zalik!).

Allahu’alam.

Alumni,
FUIYO 2011.

Kenangan FUIYO 2011 (kot bersama name tag, dan badge-badge dari FUIYO 2011)
Ustaz Zamri mantop! (Gambar yang ingin diupload secara LIVE semasa FUIYO tetapi tidak kesampaian kerana tidak dapat akses kepada internet)
Advertisements

‘Creating Hope’

Hari ini sudah masuk hari ketiga cuti winter untuk sesi akademik 2011/12. 🙂

Alhamdulillah pada hari Sabtu dan Ahad yang lalu, berpeluang untuk menyertai Muslim Association of British Conference di Birmingham. Sungguh menarik, tema yang dibawa di dalam konferens itu ialah ‘Creating Hope’. Penceramah-penceramah yang hadir sungguh menginspirasikan, baik yang tua mahupun yang muda, lelaki ataupun perempuan.

Datang ke situ memang sungguh terasa kediversitian umat islam. Orang islam pelbagai warna, bahasa, mahupun cara berpakaian hadir. Inilah yang dikatakan persaudaraan islam (ukhuwwah islamiyyah). Mungkin keadaan di Mekah ketika Haji lebih mengharukan. :’)

Berikut ialah sedikit-sebanyak yang boleh aku kongsikan. Tetapi pastinya lebih banyak lagi yang diberikan kepada peserta-peserta konferens keseluruhannya.

*Dipetik daripada Notes di Facebook.

********
Balik dari MAB Conference ‘Creating Hope’, memang sangat menganjak paradigma saya sebagai seorang muslim dan juga peminat gerakan islam.

Islam Untuk Semua

Kita bukan sekadar nak tegakkan undang-undang islam (yang difahami umum sebagai hukum jenayah semata-mata seperti hudud), tetapi matlamat yang lebih besar ialah menyebarkan rahmat islam kepada seluruh alam (atau yang lebih praktikal, kepada rakyat di watan kita sendiri, tempat kita dibesarkan).

Islam menganjurkan kebajikan dan keadilan. Islam tolak penindasan. Itu nilai-nilai islam yang harus kita perjuangkan. Kita bukan sekadar nak selamatkan umat islam daripada keruntuhan moral, malahan untuk semua lapisan masyarakat pelbagai kaum, pelbagai bangsa.

Kita bukan nak perjuangkan interest umat islam semata-mata, tetapi menegakkan keadilan dan kebajikan untuk semua.

Salah seorang penceramah, Adnan Rashid, mengongsikan bagaimana tentera islam suatu ketika dahulu masuk ke Spain, Syria, Persia, dan juga Jerusalem untuk membebaskan gereja-gereja yang ada. Mereka menentang rejim pemerintah yang menindas rakyat di negara-negara tersebut dan kemudian memerintah dengan keadilan islam.

Selepas keadilan islam terlihat di mata rakyat (yang majoritinya bukan islam), pemerintah islam mengajak mereka untuk mentauhidkan Allah (menerima Allah sebagai Tuhan yang satu). Kemudian, terserah kepada golongan bukan islam sama ada ingin menerima islam sebagai cara hidup atau tidak.

Itulah yang dikatakan ‘laa ikraha fiddin’ (Quran, 2: 256) yang bermaksud, tiada paksaan dalam beragama. Namun, tiada tekanan terhadap golongan tersebut (i.e. mereka tidak dihukum, dipenjara atau lain-lain) malahan hak-hak mereka tetap dijaga walaupun mereka tidak bersedia untuk menerima islam sebagai satu kepercayaan.

Keperluan Pembentukan Indvidu Muslim dan Limitasinya

Apakah kita melihat daripada sejarah, umat islam datang membawa islam dengan menumpukan kepada pembentukan individu muslim semata-mata? Pembentukan muslim itu penting dan pastinya turut dilakukan, namun apabila capaian kepada manusia semakin meluas, di mana keadilan islam sukar dizahirkan tanpa kerajaan dan kuasa pemerintahan, umat islam melangkah setapak dengan berjihad menjatuhkan kerajaan-kerajaan yang zalim.

Kita tidak melihat umat islam dahulu masuk ke dalam kerajaan-kerajaan dengan melakukan da’wah fardhi kepada masyarakat yang tertindas semata-mata. Jika ada pun, itu pada peringkat paling awal kelahiran islam, ketika di zaman Mekah. (rujuk: da’wah di rumah Arqam bin abi al-Arqam, da’wah di sekitar kaabah kepada pelancong yang datang dari luar Mekah, Perjanjian Aqabah 1 & 2)

Mungkin agak kontroversial, tetapi umat islam menyerang kerajaan-kerajaan tersebut secara ketenteraan. Apa yang orientalis barat uar-uarkan pada hari ini ‘islam tersebar dengan mata pedang’. Tetapi umat islam menggunakan kekuataan ketenteraan bukan untuk membunuh orang sesuka hati (malahan tindakan ini HARAM di sisi islam).

Tentera islam memerangi pemerintah yang menindas rakyat mereka.

*Perlu diingat peperangan dalam islam ada peraturannya seperti tidak boleh mencederakan golongan yang lemah (tidak mampu berperang) seperti wanita, kanak-kanak, orang tua malahan tumbuh-tumbuhan pun tidak boleh dirosakkan*

Namun, jika kita lihat lembaran sejarah juga, tentera islam memulakan misi keteteraan dengan perdamaian. Surat dihantar kepada pihak lawan agar menerima seruan islam (i.e. tidak melakukan penindasan terhadap rakyat) namun jika mereka berdegil, barulah jalan ketenteraan iaitu peperangan diambil (sungguh berbeza dengan perang yang dicetuskan oleh Amerika dan Israel di bumi umat islam kini seperti Afghanistan, Iraq, dan juga Palestin).

Lawan Yang Zalim Untuk Menjadi Pengganti Yang Membawa Keadilan

Apa matlamat umat islam melawan kezaliman pemerintah dan mendapatkan kuasa dan kerajaan?

Adakah untuk merampas harta-harta kerajaan tersebut agar umat islam di Madinah menjadi kaya?

Adakah untuk menjajah rakyat negara itu agar dapat dijadikan hamba dan buruh kasar bagi umat islam?

TIDAK. Tidak sesekali.

Umat islam memilih untuk bersusah-payah, keluar dari Madinah, menentang segala bentuk kerajaan yang zalim yang ada di muka bumi pada ketika itu untuk menegakkan keadilan yang menyeluruh buat semua manusia.

“Kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahmu ke timur dan ke barat, tetapi kebajikan itu ialah siapa yang beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab, dan nabi-nabi, dan memberikan harta yang dicintainya kepada orang yang terdekat, anak yatim, orang-orang miskin, orang yang dalam perjalanan, peminta-peminta, dan untuk memerdekakan mereka yang diperhambakan…”

(Quran, 2 :177)

Begitulah juga di watan kita, kita menyedari bagaimana dahsyatnya rakyat negara kita dengan pelbagai keruntuhan moral yang berlaku. Zina berleluasa, pembuangan bayi sudah tidak pernah tidak tersiar di surat khabar, keruntuhan institusi keluarga, kes perceraian yang semakin meningkat dan sebagainya.

Mungkin ramai yang berkata, punca masalah ini kerana kurangnya didikan agama, kurangnya tarbiyah islam dalam diri individu muslim lantas gagal membentuk keluarga muslim apatah lagi masayarakat muslim yang didambakan. Negara islam? Jangan berangan, kata sesetengahnya.

Keadilan Menyeluruh Matlamat Perjuangan Kita

Sedar atau tidak, mungkinkah sahaja berlakunya keruntuhan institusi keluarga kerana krisis ekonomi yang menekan? Harga barangan dan keperluan asas yang terlampau mahal, banyak cukai-cukai yang tidak adil perlu dibayar oleh rakyat yang tidak mampu, sebagai contohnya, pembayaran tol di mana rakyat yang super-kaya dan rakyat miskin perlu membayar kadar tol yang sama. Di manakah keadilan di sini?

Mari kita lihat satu contoh.

Seorang jutawan dengan Mercedeznya tidak terasa apa-apa dengan RM 10 untuk tol yang dibayar, tetapi untuk seorang pakcik tua pencen yang menaiki Proton Saga tua semenjak tahun 1985 lagi merasakan RM 10 itu cukup untuk mengenyangkan perut dia dan keluarganya untuk sehari (baca: betapa bernilainya RM 10 kepada orang susah).

Maka menghapuskan tol adalah satu bentuk menegakkan keadilan yang menyeluruh itu tadi. Menurut keadilan islam, cukai itu harus dikenakan mengikut kemampuan setiap rakyat. Bagaimana pula dengan rancangan kerajaan untuk mengenakan GST (cukai barangan dan servis), sama juga halnya, ia akan menjadi beban kepada rakyat yang miskin kerana golongan kaya mahupun miskin akan membayar cukai yang sama nilainya.

Pengislahan Sukar Tanpa Persekitaran Yang Kondusif Untuk Islah

Berbalik kepada krisis ekonomi sebagai punca keruntuhan institusi keluarga. Seorang ketua keluarga (biasanya bapa) yang bertanggungjawab mencari makan untuk menyara keluarga, boleh sahaja mengalami tekanan kerana tidak cukup duit lantas boleh sahaja melakukan pinjaman kepada ‘along’ yang mengenakan riba’ yang sangat tinggi.

Dalam keadaan ekonomi keluarga yang menekan, si bapa mungkin menjadi si baran yang menempiaskan kemarahan kepada ahli keluarganya. Hal ini pastinya menjejaskan emosi si isteri dan anak-anak. Si isteri mungkin menjadi nusyuz, mengaibkan suami dengan menceritakan keburukan suami kepada orang lain.

Anak-anak yang mengalami tekanan emosi menjadi liar dan mencari kasih-sayang di luar rumah dan siapa tahu mungkin akan menjerumus kepada zina dan akhirnya lahir anak yang ‘tidak diingini’ lalu terjadilah kes pembuagan bayi. Nau’zubillah min zalik.

Boleh jadi juga, si bapa terjerumus dengan masalah arak sebagai cara untuk ‘melupakan masalah’ yang melanda dan juga terlibat dalam perjudian dengan harapan dapat memenangi wang yang banyak dalam masa yang singkat.

Mungkin juga boleh jadi, si bapa tidak tahan lalu meninggalkan keluarga, dan terkontang-kantinglah si isteri dan anak-anak di rumah. Apa lagi yang mungkin terjadi? Si isteri yang selama ini hanya menjadi suri rumah akhirnya mungkin memilih untuk ‘menjual diri’ demi mendapatkan sesuap nasi.

Apa yang lagi dahsyat yang mungkin berlaku? Si ibu tunggal tadi sanggup menggadaikan aqidah untuk mendapat bantuan kewangan daripada pihak missionaries bukan islam!

Peranan Kuasa dan Kerajaan

Mungkin ada yang akan berkata, ‘Hah! Sebab itulah kita perlu membentuk individu muslim. Jika semua telah tertarbiyah pasti semua ini tidak akan berlaku!’ Itu benar, to a certain extent.

Hakikatnya, disebabkan pemerintah sedia ada tidak amanah, berlakunya rasuah sehingga perbendaharaan negara tidak diuruskan dengan sebaiknya. Hutang negara semakin bertambah. Implikasinya, untuk menanggung beban hutang ini, kerajaan mengenakan pelbagai bentuk cukai kepada rakyat. Subsidi juga ditarik satu demi satu.

Pemerintah jugalah yang berkata, demi meningkatkan pedapatan negara, perlunya lebih banyak hub-hub hiburan diwujudkan agar lebih ramai pelancong datang ke negara kita dan membawa duit masuk.

Teringat pula saya kepada kata-kata salah seorang penceramah di konferens tersebut,

“Alcoholic drinks, gambling, and pornography industries accumulate wealth with the expense of moral decrease of the society”

(Zahid Pervez, ‘Creating Hope’, MAB Conference 2011)

Untuk mengaitkan dengan contoh ‘si bapa’ yang memilih untuk meminjam wang daripada ‘along’ tadi, itu juga merupakan implikasi daripada keputusan pemerintah yang menggalakkan sistem kapitalis dan riba’. Iaitu sistem yang berlandaskan nafsu untuk mendapatkan keuntungan semata-mata.

Untuk berhutang sungguh sukar. Jika berhutang dengan institusi kewangan yang diiktiraf kerajaan, sistem riba’ menjadikan orang yang berhutang perlu membayar lebih daripada apa yang mereka pinjam. Semakin lama kita menangguhkan pembayaran, semakin banyak hutang yang perlu dibayar. Asalnya hutang yang bernilai RM 1000 sahaja boleh menjadi RM 20 000 selepas beberapa ketika!

Itu bukan membantu namanya, tetapi semakin menyusahkan!

Masyarakat yang kita sedang berhadapan ini umpama rakyat di zaman penjajahan Rom dan Parsi suatu zaman dahulu yang tertindas di bumi sendiri. Gerakan islam perlu memimpin umat islam untuk menjatuhkan pemerintah yang zalim untuk menzahirkan keadilan islam kepada rakyat, untuk menyelesaikan masalah rakyat serta memenuhi keperluan spiritual mahupun material rakyat.

Bagaimana pun tarbiyah yang kita usahakan, jika suasana maysarakat tidak membantu untuk mereka beramal dengan islam, ia tidak akan menjadi praktikal juga.

Kita kata ‘jangan minum arak’, tapi tak ada usaha nak bantu masyarakat untuk jadi ‘kurang tertarik’ dengan arak. (contohnya, kurangkan publisiti di TV/papan iklan di jalan raya) – sebab nak ban arak terus mungkin susah sebab masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.

Kita kata ‘la taqrabu zina..’, tapi kita biarkan filem/drama yang menaikkan keinginan untuk menghampiri zina berleluasa.

Kita kata siapa ambil riba’ akan ‘diperangi oleh Allah dan rasul’, tetapi kita tak berusaha untuk menyediakan alternatifnya kepada masyarakat yang inginkan sistem kewangan yang adil dan tidak menindas.

…dan banyak lagi contoh lain.

‘Kita Berada di Zaman Mekah’ : Satu Analogi Yang Kurang Tepat

Masyarakat yang kita sedang berhadapan sekarang bukan macam masyarakat jahiliyah di Mekah sewaktu islam datang dahulu. Masyarakat Arab di Mekah dahulu agak ‘suci’ pemikiran mereka, seperti yang dijelaskan oleh Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buthy dalam buku ‘Sirah Nabawiyah’ ketika menjelaskan hikmah Allah memilih jazirah tanah arab sebagai tempat kelahiran dan pertumbuhan islam, bukan Rom atau Parsi yang menjadi kuasa besar dunia pada waktu itu.

Di samping itu harus diketahui bahwa ada satu hal yang menjadi sebab utama terjadinya kemerosotan, keguncangan dan kenestapaan pada ummat-ummat tersebut (baca: Rom, Parsi, Yunani, dll), yaitu peradaban dan kebudayaan yang didasarkan pada nilai-nilai materialistik semata, tanpa ada nilai-nilai moral yang mengarahkan peradaban dan kebudayaan tersebut kejalan yang benar. Akan halnya peradaban berikut segala implikasinya dan penampilannya , tidak lain hanylaah merupakan sarana dan instrumen. Jika pemegang sarana dan instrumen tidak memiliki pemikiran dan nilai-nilai moral yang benar, maka peradaban yang ada di tangan mereka akan berubah menjadi alat kesengsaraan dan kehancuran. Tetapi jika pemegang memiliki pemikiran yang benar, yang hanya bisa diperoleh melalui wahyu Ilahi, maka seluruh nilai peradaban dan kebudayaan akan menjadi sarana ang baik badi kebudayaan yang berbahagia penuh dengan rahmat di segala bidang.

Sementara itu, di jazirah Arabia hidup dengan tenang, jauh dari bentuk keguncangan tersebut. Mereka tidak memiliki kemewahan dan peradaban Persia yang memungkinkan mereka kreatif dan pandai menciptakan kemerosotan-kemerosotan, falsafah keserbabolehan dan kebejatan moral yang dikemas dalam bentuk agama. Mereka juga tidak memiliki kekuatan militer Romawi, yang mendorong mereka melakukan ekspansi kengera-negara tetangga. Mereka tidak memiliki filosofi dan dialetika Yunani yang menjerat mereka menjadi bangsa mithos dan khurafat.

Karakteristik mereka seperti bahan baku yang belum diolah dengan bahan lain, masih menampakkan fitrah kemanusiaan dan kecenderungan yang sehat dan kuat, serta cenderung kepada kemanusiaan yang mulia, seperti setia, penolong, dermawan, rasa harga diri, dan kesucian.

Masyarakat negara kita sudah ‘mendapat islam’ (baca: belajar tentang islam semenjak kecil) tetapi pada masa yang sama masyarakat hari ini sudah dipenuhi dengan pelbagai ideologi seperti kapitalisme (ingin mendapat untung semata-mata tanpa mengenal halal-haram, sama ada bermoral atau tidak), juga liberalisme yang sentiasa melaungkan kebebasan peribadi serta hedonisme yang menjadikan masyarakat terlalu obses untuk mencapai kepuasan nafsu peribadi sahaja.

Menyerahkan Pemerintahan Kepada Yang Beramanah

Mungkin ada yang mempersoalkan, ‘Ahh, itu berlaku disebabkan zakat tak diuruskan dan diagihkan dengan telus. Bukankah kita ada berjuta-juta ringgit hasil kutipan zakat di negara ini?’

Ya, memang benar, tetapi disebabkan ianya tidak diuruskan oleh yang amanah, maka menjadilah masalah orang susah tidak terbela hidup mereka. Seharusnya pengurus harta negara ini perlulah diserahkan kepada mereka yang bermanah di mana akauntabiliti mereka bukan terhadap manusia tetapi terhadap Allah.

Walaupun manusia tidak tahu, mereka tetap tidak berani untuk berlaku tidak amanah kerana mereka yakin Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui setiap apa yang mereka lakukan secara tersembunyi mahupun tidak.

Penutup

Oleh itu, seiring dengan usaha membentuk individu muslim, keluarga muslim, dan masyarakat muslim, kita perlu berusaha untuk mendapatkan kekuasaan dan kerajaan agar keadilan yang menyeluruh dapat ditegakkan. Agar hidup rakyat susah terbela. Agar keruntuhan moral dapat dibendung. Agar institusi keluarga yang menjadi tonggak pembentukan negara tidak terdedah kepada kegagalan. insyaAllah.

Kita perlu dapatkan kekuasaan dan kerajaan bukan kerana kita gila kuasa atau pengaruh. Kita perlu dapatkan kekuasaan dan kerajaan agar rejim zalim dan menindas rakyat yang mengkayakan diri dan kroni sendiri dijatuhkan.

Kemudian, dengan kekuasaan yang ada, kita sebarkan rahmat Allah melalui syiar islam (bukan paksa orang masuk islam, jangan salah faham) seperti mengamalkan prinsip pemerintahan yang adil dan berintegriti.

Kita didik (tarbiyah?) masyarakat secara lebih menyeluruh (bukan sekadar melalui ceramah dan usrah) tentang apa itu islam sebenarnya, kita bersihkan salah faham masyarakat khususnya non-muslim terhadap islam. Kemudian kita serahkan kepada rakyat jika mereka ingin mengikut islam atau sebaliknya.

Sama seperti pejuang islam zaman lampau.

Akhir kata, suka untuk saya ambil kata-kata Rub’ie bin Amir ketika bertemu dengan Rustum (Panglima Tentera Parsi):

“Allah membangkitkan kami untuk mengeluarkan sesiapa yang dikehendaki-Nya daripada perhambaan sesama hamba kepada perhambaan kepada Allah semata- mata, daripada kesempitan dunia kepada keluasannya, daripada kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam”.

Sebahagian daripada insights yang didapati daripada kehadiran saya ke Muslim Association of Britain Conference ‘Creating Hope’ di Birmingham hujung minggu lalu. Alhamdulillah ‘ala kulli hal.

Secara keseluruhannya, konferens ini memberikan kesedaran kepada umat islam bahawa sebagai orang-orang yang diberikan kitab al-Quran seharusnya mempunyai HOPE terhadap Allah swt dan perlu memberikan HOPE yang sama kepada manusia lain seluruhnya. (rujuk Surah ali-Imran: 110).

Mohon dibetulkan jika ada yang saya tersilap faham. Perkongsian input tambahan juga dialu-alukan.

Allahu’alam.

‘Fenomena Hudud’

Sedang aku bersiap-siap untuk ke universiti pagi tadi, aku buka Facebook.

Apa yang aku nampak? Aku nampak video di bawah ni dikongsikan oleh beberapa rakan Facebook.

EKSAITED!!!! 😀

MasyaAllah, memang fenomena lah. Apa tidaknya, lepas Asar tadi, aku check balik, bilangan yang mengongsikan di wall Facebook ku mencecah 200 orang! Tak percaya, tengok aku punya print screen kejap tadi:

Alhamdulillah atas usaha ustaz-ustaz ni, antara yang aku kenal; Ustaz Nasrudin Hassan, Ustaz Nik Abduh (anak TG Nik Abd Aziz), Ustaz Ridhuan Mat Nor (banyak tulis buku sejarah islam, yang paling latest aku baca ‘Menerjang Badai’), Ustaz Syed Abdul Kadir al-Joofree dan juga bekas artis seperti Bob Lokman (dan MatLuthfi pun ada jugak!) – dalam memberi penjelasan ringkas dan santai tentang hudud (yang-sangat-digeruni-ramai-entah-kenapa-?)

Semoga Allah memberkati mereka dan semua yang terlibat dalam menjayakan video ini. Ini adalah satu video response yang sangat mantap dan cepat terhadap video memperlekeh hukum hudud yang dikelolakan oleh website ‘Sembang Rakyat’.

Apa lagi, sebarkan! 😉

(^______^)

p.s. aku tak faham statistik yang ditunjukkan oleh Facebook tu, tapi kalau aku tambah nombor yang ditunjukkan, memang sampai sekurang-kurangnya jumlah 200 tu. 😀

PAU, Lembu, dan Kuda

Baru-baru ini PAU 2011 telah berlangsung. Dengarnya, kebanyakan channel TV percuma di Malaysia telah ‘dipenuhi’ dengan liputan PAU 2011 ini. Aku ada mengikuti sikit-sikit daripada ucapan mereka. Antaranya, ucapan dasar Presiden, beberapa klip daripada sayap Wanita (ada yang terlebih popular dan hangat) serta ucapan ulama’ muda mereka.

Aku ada mengongsikan komen-komen spontan di Facebook [ucapan dasar presiden, wanita, ulama’ muda]

Pastinya, banyak onar-onar yang tidak enak didengar dan dibaca terhadap gerakan islam tertentu di akhbar hasil daripada PAU 2011 tersebut.

Astaghfirullah!

‘Yue Liang Dai Biao Wo De Xin’

Menarik video ini. Tohmahan yang ditimbulkan ketika PAU 2011 dan gambar-gambar yang terdapat dalam video ini mengingatkan aku dengan kisah Perjanjian Hudaibiyah yang pernah berlaku dalam sirah Nabi Muhammad s.a.w.

Ada golongan tertentu mengatakan bahawa sebuah gerakan islam tertentu di Malaysia telah ‘menggadaikan prinsip’ dengan usahasama yang mereka lakukan bersama kumpulan yang majoritinya bukan islam. Ada yang mengatakan bahawa gerakan islam tersebut telah ‘diperkudakan’ oleh rakan usahasama mereka.

Maha Suci Allah! Aku rasa tohmahan itu sungguh dangkal sedangkan hakikatnya banyak kebaikan yang telah dicapai hasil usahasama itu. Alhamdulillah.

Kalian mungkin lihat pandangan aku biased dalam isu politik. Tetapi, apa yang boleh aku katakan, aku dan kita semua tidak boleh menyokong apa-apa usaha yang melemahkan dan merosakkan umat islam.

Jadi, sesiapa yang serius untuk memenuhi tuntutan dan perintah Allah ke atas manusia, agar manusia mengabdikan diri kepada Allah dan berperanan sebagai khalifah-Nya, insyaAllah itulah yang wajib kita sokong, tolong, dan dokong.

Dan sebaliknya.

Jadi, aku berharap agar kalian tidak terpengaruh dengan berita-berita yang tidak matang dan bersifat tohmahan yang disebarkan di akhbar-akhbar atau laman maya ini. Dengarlah pendapat daripada pelbagai sudut dan buatlah penilaian dengan adil. Sokong atau tolaklah sesuatu itu dengan hujah bukan mengikut perasaan benci atau suka semata-mata.

Perjanjian Perdamaian Yang Menguntungkan

Ketika Perjanjian Hudaibiyah, Rasulullah s.a.w yang ingin ke Mekah (dari Madinah) untuk mengerjakan umrah telah dihalang oleh pihak musyrikin Mekah.

Mereka meminta agar satu perjanjian dibuat. Dalam perjanjian itu, Rasulullah telah menuruti permintaan kaum musyrikin agar tidak ditulis ‘bismillahirrahmanirrahim’ tetapi ditulis ‘bismikallahumma’.

Kemudian, rasulullah meminta jurutulis perjanjian itu (Saidina Ali r.a.) untuk menulis “Bismikallahumma, ini adalah perjanjian yang dibuat oleh Muhammad rasul Allah” tetapi telah dibantah oleh wakil kaum musyrikin.

Akhirnya, perkataan ‘Muhammad rasul Allah’ ditukar kepada ‘Muhammad bin Abdullah’.

Selain itu, kaum muslimin tidak dibenarkan mengerjakan umrah pada tahun itu tetapi hanya dibolehkan untuk datang ke Mekah mengerjakan umrah pada tahun berikutnya.

Kaum musyrikin juga ‘demand’ agar mana-mana orang Mekah yang datang kepada Rasulullah s.a.w mesti dikembalikan kepada mereka dan Rasulullah bersetuju.

Tetapi, mana-mana orang Islam yang datang kepada kaum musyrikin tidak akan dikembalikan.

Ramai sahabat merasakan islam telah direndahkan dalam perjanjian itu (kerana mengalah terhadap tuntutan kaum musyrikin) tetapi Rasulullah meyakinkan mereka dengan berkata, “Sesungguhnya aku adalah rasul Allah, aku tidak akan menyalahi perintah-Nya dan Dia pasti akan membelaku.”

Setelah Perjanjian Hudaibiyah termeterai, genjatan senjata 10 tahun dimulakan. Suasana aman dan damai terwujud, umat islam bebas bercakap mengenai islam (tanpa ada tekanan akan dicederakan) dan semakin ramai yang memeluk islam.

Akhirnya, kemenangan agung tercapai iaitu peristiwa pembukaan kota Mekah yang berlaku dalam keadaan damai (bukan perang) dan menjadilah Mekah sebagai kota suci umat Islam yang diasaskan oleh Nabi Ibrahim a.s. hingga kini!

Sumber: ‘Sirah Nabawiyah’, Said Ramadhan al-Buthy.

Diperkuda atau Strategi?

Pengajaran yang paling obvious daripada peristiwa di atas ialah, Rasulullah bersikap fleksibel dalam approach baginda (walaupun tidak dipersetujui oleh para sahabat) tetapi memastikan prinsip asas islam terpelihara. Penilaian kita mungkin terbatas, apa yang ‘baik’ atau ‘tidak baik’ untuk survival islam pada pandangan kita mungkin berbeza dengan pandangan para ulama’.

Hal ini disebabkan ilmu kita yang terbatas. Banyak ayat al-Quran yang kita baca tapi kita tak faham maksudnya. Banyak hadith rasulullah yang diriwayatkan tetapi kita tidak tahu kebanyakan daripadanya. Jadi, mana mungkin orang yang tidak cukup ilmu seperti kita boleh mempertikaikan bagaimana dan apa cara yang optimum untuk menegakkan dan memperjuangkan islam.

Oleh itu, pilihan yang kita ada ialah untuk mengikuti apa yang disepakati oleh para ulama’ dan hal ini termasuklah juga dalam isu negara dan pemerintahan. Islam perlu dipraktikkan daripada sekecil-kecil perkara seperti masuk tandas sehinggalah ke sebesar-besar perkara untuk mentadbir dan menguruskan rakyat dan harta negara.

Setiap satunya akan dipersoalkan di akhirat kelak.

“Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya”

(Surah al-Isra’ : 36)

Penutup

Kemenangan islam itu pasti. Itu Allah dan rasulullah yang janji. Persoalannya, apakah kita yakin dan percaya akan janji Allah dan rasul-Nya?

Terkenang akan peringatan yang pernah aku dengar,

“Kalau nak ikut amalan diri kita, dengan iman yang naik dan turun, amalan kita memang sikit. Jadi, Allah ‘offer’ kita ganjaran syurga dengan syarat perlu berjuang di jalan-Nya. (as-Saff: 10-13)

Tanpa perjuangan ini, harapan kita ke syurga amat tipis!”

Peringatan buat diri terutamanya.

Allahu’alam.