Buku Baru 2017

Wow. Dah lebih 2 tahun aku tak menulis di laman ini. Baru sahaja baik daripada demam. Entah macam mana, tiba-tiba timbul semangat baru. Macam-macam semangat. Tiba-tiba terfikir pasal yang aku patut letak target untuk perjalanan karierku. Jadi orang berjaya dalam apa yang aku buat, bukan sekadar buat sebab aku kena buat. Bukan sekadar kerana itu kerja aku.

Random kan? Haha.

Sejak Jumaat hari tu kena sore throat dan pagi semalam semakin teruk hingga demam. Tahu-tahulah, bila demam, kepala berat dan tak boleh fikir apa-apa. Bila deman beransur hilang, tiba-tiba fikiran jadi jelas. Hehe.

Ok. Harap istiqamahlah hendaknya.

Malam tadi sempat pergi dengar ceramah Ustaz Zahiruddin Zabidi di Masjid IOFC Kerupang, dia bercerita tentang kepentingan untuk kita ini mentadabbur al-Quran, bukan sekadar baca.

Tadabbur berasal daripada perkataan ‘da ba ra’ yang bermaksud belakang. Jadi tadabbur ini ialah apa yang boleh kita simpulkan di penghujungnya.

Ustaz Zahiruddin sempat membawa jemaah mentadabbur Surah an-Naas menggunakan Tafsir Al-Azhar karya Dr. HAMKA. Antara perkara yang aku pelajari malam tadi, dalam Surah an-Naas, Allah menyuruh kita untuk memohon perlindungan kepada-Nya selaku Rabb an-Naas (Tuhan kepada Manusia), Malik an-Naas (Penguasa kepada manusia), Ilah an-Naas (Yang Disembah oleh manusia).

Berlindung daripada apa?

Berlindung daripada kejahatan (sesuatu) yang membisik-bisikkan, yang mengintai-intai (al-khannas); iaitu yang membisikkan ke dalam dada manusia, mereka terdiri daripada jin dan manusia.

Jadi al-khannas ini boleh jadi jin dan juga manusia. Kata Ustaz Zahiruddin, kenapa Allah tak guna perkataan Iblis atau syaitan? Iblis adalah mahkluk Allah daripada bangsa jin, manakala syaitan pula adalah sifat dan bukan sejenis makhluk.

Ok. Cukuplah tulisan pendek untuk hari ini.

InsyaAllah ada rezeki kita tulis lagi. đŸ™‚

Leave a Comment